Pagina's

woensdag 8 juni 2011

Working on my own 'Vilte'-dress. Werken aan mijn eigen 'Vilte'-jurkje

During the 2nd course by Vilte Kazlauskaite in my studio (April 2011) I was allowed to work also. As far as I could in between arranging lunch, coffee, etc. After the 1st succesfull workshop I was full of inspiration and really wanted to go and felt by myself! In the flow of the course I had spun silk tops in the late hours and dyed silk fabric and wool in the dye pot. From Tatiana from Cyprus I had got eucalyptus leaves. I enrolled them in silk organza en tyed it with woollen dreads. I have put it in the dye pot together with silk tule, chiffon, silk tops and wool tops. And...Landscape dyes. I let it nearly cook for half an hour, then I had to go to sleep. It was already after 12 o-clock. I put the pot of the stove and the next morning I rinsed and centrifuged it all. The results were surprising! The eucalyptus had prevented some spots to be dyed and on other spots the eucalyptus had dyed with her marvellous colors. Together with the brownish Landscape dye it was beautiful! The colors for my dress were chosen: eucaluptus/brown and the grey and lime I had dyed before. 

Tijdens de 2e cursus door Vilte Kazlauskaite in mijn atelier (april 2011) mocht ik zelf aan de slag. Voorzover het zou lukken tussen het organiseren van het eten en de koffie door...Na de 1e geslaagde workshop had ik natuurlijk ontzettend veel zin en inspiratie om zelf te gaan vilten. Helemaal in de ban van het gebeuren had ik 's avonds nog zijdevezel zitten spinnen en zijden stoffen en wol in de verfpan gegooid. Van Tatiana uit Cyprus had ik eucalyptus blad gekregen. Dit heb ik in organza gewikkeld en afgebonden met wollen draad. En dat in de pan samen met zijden tule, chiffon, zijdevezel en wol. Met ...landscape dyes! Half uur laten pruttelen, toen moest ik naar bed. Het was al na 12-en! De pan uitgezet en de volgende morgen de boel gespoeld en gecentrifugeerd. Het resultaat was verrassend! De eucalyptus had op sommige plekken verhinderd dat er verfstof kwam en op andere plekken haar verfstof afgegeven. Het kleurde schitterend met de bruinige landscape dye. Samen met de andere kleuren die ik ook 'even' tussendoor had gefabriekt was ik heel tevreden. Dit zou het worden voor mijn jurkje!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen